Що таке роздум. Види роздумів. Будова твору-роздуму.
Твір-роздум — це зв’язний текст, що характеризує логічно послідовний (як доказ чи пояснення чогось) ряд думок, міркувань, висновків на певну тему.
Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (чи обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
У творі-розповіді простежуються часові відношення, в творі-описі — просторові, а в творі-роздумі — причинно-наслідкові.
Розгорнутий елементарний роздум найчастіше вживається в текстах наукового та ділового стилів. Стислий роздум використовується в художньому та розмовно-побутовому стилях.
Текст-роздум можна створити двома способами – індуктивним і дедуктивним.
Схема твору-роздуму
Індуктивний спосіб (від кон конкретного до загального)
|
Дедуктивний спосіб (від загального до кон конкретного)
|
1. Вступ
|
1. Вступ
|
2. Аргументи
|
2. Теза
|
3. Теза.
|
3. Аргументи.
|
4. Висновки.
|
4. Висновки.
|
Пам’ятайте, що у вашому висловлюванні теза повинна передувати аргументам.
Роздуми бувають різних видів: роздум-твердження, роздум-спростування, роздум-спостереження, роздум з прямими доказами, роздум з доказами від протилежного, роздум дискусійного характеру.
У роздумі-твердженні доводиться істинність висунутої тези; для роздуму-спростування (заперечення), характерний доказ помилковості, хибності висунутої тези; у роздумі з прямими доказами справедливість висунутої теми безпосередньо обґрунтовується доводами, а в роздумі з доказами від протилежного істинність основної тези доводиться шляхом спростування передбачуваної тези, протилежної тій, що доводиться.
У роздумі дискусійного характеру слід аргументовано підтримати або спростувати подану в завданні позицію. В подібному творі учень повинен розглянути різні підходи до вирішення проблеми, протилежні точки зору і знайти загальне рішення зазначеної проблеми.
Твір-роздум удосконалює логічне мислення, вчить обстоювати істину, спростовувати хибні твердження, сприяє формуванню твердих переконань і активної життєвої позиції, розширює кругозір. У процесі роздуму школяр вчиться зв’язно викладати власні думки, ділиться своїми переконаннями.
У роздумі обов’язкові три частини: 1. Теза – основне твердження, чітко сформульована думка; 2. Докази, аргументи, що підтверджують висунуту тезу; 3. Висновок, що випливає з доказів (узагальнення). Роздум дає відповідь на питання «чому?»
У работі можна використовувати, наприклад, наступні типи аргументів.
I. Логічні (раціональні) аргументи
1. Факти
2. Висновки науки (теорії, гіпотези, аксіоми)
3. Статистика (кількісні показники)
4. Об’єктивні показники
5. Закони природи
6. Визначення, завдання якого – узагальнити.
7. Положенння юридичних законів
8. Дані експериментів
9. Свідчення очевидців
Приклади
I. Ілюстративні приклади
А) Конкретний приклад (повідомлення, подія)
Б) Літературний приклад
В) Здогадний приклад (приклад-припущення)
II. Посилання на авторитет:
1.Думка відомої людини (вченого, філософа)
2. Думка спеціаліста
3. Звертання до досвіду та здорового глузду аудиторії.
4. Думка очевидців
5. Думка посадової особи
6. Суспільна думка
Висновок повинен відповідати тезі й органічно випливати з аргументів і прикладів.
Практичне заняття до теми 1.
1 завдання: Обери з запропонованих тем ті, які є дискусійними. Аргументуй свою думку.
Жiнка, мати, Берегиня.
Духовнi джерела відродження.
Духовна культура українців - у народних традиціях і святкуваннях.
Друзі пізнаються у біді
Дехто вмирає так і не народившись.
(П.Загребельний).
Друг - це той, хто входить у твої двері, коли весь світ виходить з них
Добре iм’я - найкраще багатство.
Для кого в свiтi живемо?
Гарно в рідній стороні!
Гіркий полин Чорнобиля.
В праці, тільки в праці справжнє щастя.
Рівень інтелігентності має вимірюватися рівнем порядності. (П.Загребельний).
В нас єдина мета - Укpаїна свята, нездоланна ніким і ніколи.
2 завдання: У словнику В. Даля твір визначається як «сам твір, який складено». Іншими словами, потрібно підключити силу уяви, винаходити, творити розумово, створювати духом. Працюючи, ми повинні застосувати, крім згаданого вище, знання змісту твору письменника, певних понять теорії літератури, знань з мови, а ні в якому разі не звітувати про вивчене. Учень повинен стати автором нового твору.
Пропонується тема: «Тільки великий народ може народити велику людину» (Р.Іваничук).
Завдання: скориставшись таблицею, сформулюйте тезу, доберіть аргументи (спочатку визначте тип аргумента), приклади, зробіть висновок. Пам’ятайте, що композиція твору повинна бути «кільцевою»: висновок – це думка, яка міститься в тезі, але розкрита на іншому, більш високому рівні.
3 завдання: Візьми участь у віртуальній дискусії - добери протилежну точку зору і аргументуй свій вибір.
- Для досягнення мети підійдуть усі засоби.
|
?
|
- У світі, де правлять гроші, знання не потрібні.
|
?
|
- Читати зараз не модно.
|
?
|
- Нахабство – друге щастя.
|
|
- Книжки скоро відімруть – їх замінять електронні носії інформації.
|
?
|
- Війна потрібна для того, щоб уникнути перенаселення.
|
?
|
- Комп’ютер – друг.
|
?
|
- У дружбі немає рівності – хтось завжди підкоряється.
|
?
|
- Я ніколи не зізнаюся, що народився в селі.
|
?
|
- Всі крадуть.
|
?
|
Звернення до учня
Якщо випускник за допомогою цього посібника готується до ЗНО самостійно, доцільно після кожного заняття занотовувати те, що занаєш твердо, те, що дізнався нового (воно потребує відпрацювання і періодичного повторення), і те, що викликає затруднення або запитання. Після кожного заняття бажано заповнювати табличку, подану нижче.
Знаю твердо
|
Дізнався нового
|
Маю запитання
|
|
|
|
|