Неділя, 19.05.2024, 14:52
Вітаю Вас Гість | RSS

Косогова Олена Олександрівна

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Для вчителів

Проектні ідеї для 9 - 11 класів

Проектні ідеї  для  9 – 11 класів

Виходячи з програмових вимог, можна запропонувати напрями проектної діяльності. В першу чергу,  це буде робота,  присвячена систематизації, узагальненню вивченого за допомогою схем, таблиць. Така робота допоможе створити струнке і чітке уявлення  про літературний процес періоду, який вивчається, структурувати об’ємну інформацію. Така робота допоможе кращому  засвоєнню літератури старшої школи, яка розглядається в хронологічній послідовності  в усьому жанровому розмаїтті.

Проект «Наочність»

Мета проекту – створення наочності у вигляді схем, таблиць, які узагальнюють і систематизують зміст програмового матеріалу., порівнюють історичні джерела, які лягли в основу твору, зі змістом самого твору, порівнюють героїв різних літератур (Катерина з поеми Т.Г.Шевченка «Сон» і Маргарита з трагедії В.Гете «Фауст» та ін.) тощо.

Таблицю можна виконати і в програмі PowerPoint з анімацією. Цей варіант дозволяє зробити наочність більш виразною, визначити послідовність подачі матеріалу таблиці шляхом встановлення певної послідовності появи її фрагментів або їх виділення (коливання, мерехтіння) чи зміни місця  розташування після клацання мишкою.

Проект «Досьє».

Досьє – сукупність документів, матеріалів, що стосуються певного питання, справи, особи, а також тека, у якій містяться ці матеріали.

Метою такого  проекту може бути:

  • створення цілісного образу певного періоду історико-літературного процесу;

  • створення своєрідної енциклопедії, наприклад: Енциклопедія  балади, літературного напряму тощо;

  • створення ілюстрованого фотографіями і малюнками (в тому числі і власними) словника архаїзмів, які зустрічаються в програмових творах певного класу;

  • досьє, присвячене родам і видам літератури, їх розвитку в світовій літературі.

  • створення досьє окремого письменника.

    Якщо проектна тека буде просто заповнюватися інформацією з теми (вирізки, ксерокопії, ілюстрації, фотографії або малюнки, роздруковані тексти з Інтернету), це не можна вважати веденням проектної діяльності, навіть якщо результатом буде певний мовний продукт: словник, енциклопедія. Обов’язково повинна вирішуватися проблема. Наприклад, пошук автобіографічних рис в біографіях героїв твору, порівняння словникової статті, яка стосується певного літературознавчого поняття, зі статтями літературознавчих словників різних видавництв і років. Таким чином цей проект матиме дослідницький компонент. У запропонованому проекті повинен бути і творчий компонент. Учень обов’язково складає список літератури, яку повинен прочитати для роботи. Відгук на прочитану книгу, роздуми про прочитане, написання власної анотації на екранізацію – один із варіантів творчих робіт, які можуть бути складовою часткою досьє. Спроби створити власні вірші в тих поетичних жанрах, які панували в певний період розвитку літератури і вивчалися на уроках, власні прозові спроби, джерелом натхнення для яких стали вивчені твори в межах теми або факти біографії письменника – другий варіант творчих робіт. І, нарешті, власні ілюстрації, колажі, комп’ютерні презентації, фотографії учня під час відвідування літературних музеїв, пам’ятних місць, пов’язаних з діяльністю відомих письменників, – все це також приклади учнівської творчості, які заповнять досьє. Таким чином здійснюється вихід на сучасність, на особистість дитини, без чого немає сенсу в проектній діяльності.

    Цей проект також продовжується в 10 – 11 класах, теми проектів обираються відповідно до програми.

    Проектні ідеї для 11 класу

    На кожному етапі вивчення літератури повинні визначатися певні пріоритети. Так, у одинадцятому класі перевагу потрібно віддати, звичайно, підготовці до зовнішнього незалежного тестування. Мова іде як про ДПА зі світової літератури в профільному класі, так і про спільну з учителями української літератури роботу - підготовку до ЗНО.

    Яку проектну роботу запропонувати, щоб вона допомогла якісно повторити матеріал попередніх класів?

    Хоча діти достатньо багато працюють з тестами, не завадить закріпити ці навички і підняти їх на якісно новий рівень. Як?

    Третя проблема підготовки до ДПА зі світової літератури (твір-роздум) та незалежному тестуванню полягає в тому, що більшість учнів, навіть випускників, не вміють якісно писати твори. Що робити?

    Проекти, які допомагають повторити навчальний матеріал до ДПА.

    Контрольна робота для молодших школярів

     (дев’ятикласника, восьмикласника тощо), презентація для молодших школярів.

    Запропонований проект може задовольнити бажання дітей «пограти в учителя» і одночасно повторити матеріал попередніх класів.

    Учням 11-го класу, об’єднаним у групи, кількість яких відповідає кількості програмових тем певного класу, пропонується скласти завдання для тематичної контрольної роботи, наприклад. 10-го класу. Коли роботу закінчено, проходить презентація. Під час презентації кожна група пропонує свій варіант завдань для контрольної роботи, пояснюючи свій вибір питань і творчого завдання і захищаючі його. Щоб перевірити рівень складності завдань, учитель пропонує членам інших груп коротко дати відповіді на запропоновані питання. Саме під час такої перевірки виявляються неточно, невірно сформульовані запитання, або занадто складні: учні вимагають пояснень щодо цих запитань.

    Так само проходить робота з презентацією.

    Вечір спогадів: Сторінками читацьких щоденників

    Вже розповідалося про проект «Читацький щоденник». Якщо така робота ведеться, починаючи з п’ятого класу, а учитель працює в класі всі роки навчання дітей в основній та старшій школі, він слідкує за веденням таких щоденників, знає про кращі роботи учнів, гідних оприлюднення.

    В 11-му класі пропонується своєрідний вечір спогадів про яскраві події з життя учнів, пов’язаних з тією чи іншою книгою, на якому виконуються  «Номери на біс» - читаються найкращі творчі роботи з щоденників.

    Учитель знає, кому і з якої теми запропонувати «згадати» матеріал. Але наполягати саме на цьому матеріалі, який потрібен учителю, не слід: у дитини найкращим може бути, з його точки зору, інший матеріал. На цьому «Вечорі спогадів» можна влаштувати «зустрічі з улюбленим героєм» - прочитати складені у попередніх класах портфоліо героїв, показати ілюстрації, інсценування (можливо, їх відеозапис), які також готувалися колись, озвучити «інтерв’ю з письменниками»,  «взяті» під час роботи над певною темою.

    Такий вечір спогадів можна влаштувати і навіть тоді, коли читацькі щоденники не велися. Учителі, як правило, зберігають кращі роботи своїх учнів. Коли буде запропоновано влаштувати «Вечір спогадів», ці роботи будуть для учнів приємним сюрпризом і викличуть цікаві спогади.

    Роботу з тестами також можна зробити цікавою.

    Можна запропонувати проектне завдання, виконання якого почнеться наприкінці навчального року – під час проведення ДПА в навчальних закладах. Обробка результатів роботи і оформлення проектної теки відкладається на літо. Це цілком припустимо, адже проектні роботи під час літніх канікул вже практикуються сучасними педагогами.

    Проект «Тест»

    Цей проект довготривалий: збірка тестових завдань створюється протягом року. Створюючи тестові завдання самостійно (під керівництвом учителя), учні дізнаються про види тестових завдань, які пропонуються на ДПА і ЗНО, знайомляться з їх зразками з метою створення подібних. Результатом подібної роботи є те, що діти вже без остраху ставляться до тестів і одночасно узагальнюють і закріплюють вивчений матеріал.

    Навчити дітей самостійно писати твори – завжди було одним з найважчих завдань учителя.

    Проект «Портфоліо твору»

Твір для сучасного учня і вчителя – один з самих важких видів роботи, який займає достатньо велику кількість часу і зусиль. Однак більше 60% учнів зізнаються в анкетах, що вони не вміють писати твори, що цей вид роботи для них не до кінця зрозумілий, оскільки їм важко усвідомити тему, є утруднення в підборі необхідного матеріалу, вони відзначають, що певні труднощі зазнають у визначенні об’єму твору, в системі викладу матеріалу. Тому представляється дуже важливим навчити писати твори, оскільки твір - одна з найпродуктивніших форм розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів і одне з завдань ЗНО та ДПА.

Вчитель пропонує учням 8–11 класів «Портфоліо твору» – теку.

Схема структури теки:

  • зміст (тема, ідея);
  • форми (композиція, образно-виразні засоби);
  • плани конкретних творів, створених в 9 – 12 класах;
  • епіграфи, підібрані до конкретних творів;
  • вже переосмислені, перебудовані, без помилок («ремейк») власні твори;
  • дидактичний матеріал до творів;
  • кращі твори учнів класу, які йому подарують друзі-однокласники. (Збірка «Кращі твори-роздуми», наприклад).

В зошиті, в якому учень пише контрольні класні і домашні твори, вчитель вказує на помилки, недоліки в змісті, пояснює учню, що необхідно виправити. Учень робить правку роботи, яку (ремейк) потім заносить в «портфоліо».

Щоб ліквідовувати списування, а роботу з літературою зробити продуктивною, можна спочатку запропонувати учням писати твір тільки по запропонованому вчителем плану.

Можна пропонувати учням створений вчителем різний дидактичний матеріал, який також розміщається в «портфоліо». Він допомагає заощадити навчальний час, підвести учня до усвідомлення теми, збільшити кількість оцінок за творчі роботи. Такий дидактичний матеріал може бути різноманітним.
Учню пропонується:

  • теми творів і алгоритми їх створення із завданням скласти план і тези до нього;
  • вислови відомих людей із завданням вибрати відповідний епіграф до заданої теми;
  • гарно написаний твір без цитат із завданням підібрати відповідні цитати з твору і критичної статі;
  • твір без вступу і заголовку (або висновків) із завданням: озаглавити твір і написати до нього вступ (або висновок);
  • твір без заголовку і плану із завданням підібрати відповідний заголовок і скласти план;
  • твір з пропущеними фактами із завданням відновити пропущені факти;
  • схема твору із завданням наповнити схему тезами (спочатку згідно з запропонованим планом, а згодом згідно з самостійно складеним планом);
  • твір із завданням написати рецензію і т.п.

В результаті такої роботи до кінця 11-го класу в учня залишається створене їм «портфоліо», де зібраний весь досвід написання творів, роботи за 8–11 клас; учень вже підготовлений до ДПА та ЗНО.

Спробуємо уявити, що всі поради і проектні ідеї, запропоновані в цьому виданні, здійснено. Що повинен чекати учень від виконання тієї купи роботи, яку йому прийшлося виконати під час проектування? Відповідь: знання, уміння та навички:

Категорія: Для вчителів | Додав: lenalena (09.02.2016)
Переглядів: 568 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright Косогова Олена © 2024
uCoz