Неділя, 19.05.2024, 15:12
Вітаю Вас Гість | RSS

Косогова Олена Олександрівна

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Для вчителів

Розробка циклу уроків, присвячених вивченню "Балади про вересовий трунок" Р. Л. Стівенсона. Урок 1.

Розробка циклу уроків за проектною технологією.

Тема: «Вересовий трунок» Стівенсона – героїчна балада. Уславлення в ній подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками. Фольклорні елементи в творі.

Методичний паспорт проекту «Спектакль»

Характеристика навчального проекту за типологією

Домінуючий вид діяльності: Дослідницька, рольова, творча

Предметно-змістова область: міжпредметний

Характер координації проекту: явний

Характер контактів: внутрішкільний

Кількість учнів: груповий

Тривалість: короткостроковий

 

Тема проекту: Балада Р. Л. Стівенсона «Вересовий трунок»

Проблемне питання проекту: продемонструвати своє ставлення до подій твору через акторську гру за самостійно створеним сценарієм спектаклю.

Очікуваний проектний продукт: Спектакль за мотивами балади Р. Л. Стівенсона «Вересовий трунок».

Мета навчальна, розвивальна та виховна: поглибити знання учнів про життя та творчість Р. Л. Стівенсона, познайомити зі змістом балади «Вересовий трунок», історичним тлом твору, фольклорними традиціями, основами акторської гри та театральної постановки;

розвивати вміння переказувати зміст віршованого твору, виразно читати баладу, розвивати акторські здібності;

виховувати почуття відповідальності, толерантності, вміння оцінювати власні досягнення та роботу інших, вміння працювати в команді, патріотичні почуття, потяг до мистецтва та творчості.

Завдання навчально-педагогічні: навчити дітей знаходити однодумців для спільної роботи, вести конструктивну дискусію, знаходити інформацію в різних джерелах і критично оцінювати її, виготовляти елементи декорацій та костюмів, виконувати різноманітні ролі, які потрібні для спектаклю.

Вік виконавців проекту: учні сьомого класу.

Термін роботи над проектом: проект створюється на протязі трьох уроків (приблизно півтори тижні).

Режим роботи: на уроці і в позаурочний час (виконання домашнього завдання).

Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення: текст балади Стівенсона «Вересовий трунок», підручник зі світової літератури для сьомого класу, елементи костюмів те декорацій (корона, тканина для королівського плаща та сорочки для «піктів», елементи декорацій (малюнки вересу та скель) тощо), література (Малахова Л. «Запрошуємо на виставу. Сценарії казок для шкільного театру»; Ю. А. Кравцов  «Конспект по теории кино», Линда Сегер «Как хороший сценарий сделать великим», інтернет-джерела тощо)

Учасники (спеціалісти), які залучаються додатково: шкільний бібліотекар (допомагає знайти потрібну літературу), вчитель праці (допомагає виготовити костюми), вчитель образотворчого мистецтва (допомагає виготовити декорації), керівник драматичного гуртка (дає поради щодо написання сценарію та постановки).

Знання, уміння та навички, необхідні учням для самостійної роботи: вмінні знаходити потрібну інформацію у різноманітних джерелах та критично її оцінювати, створювати сценарій, розподіляти ролі в групі (актори, режисер, костюмер, суфлер тощо), виразно читати,  втілювати ся в образи героїв балади, виготовляти костюми, декорації, презентувати готову роботу.

Мотивація роботи: цей проект допомагає краще зрозуміти зміст та головну думку твору, розвиває акторські здібності, письмове зв’язне мовлення, збагачує кругозір та підвищує культурний рівень учня.

Нові знання, уміння, навички, розвиток яких прогнозується (передбачається):

Знання, на отримання яких націлений результат: збагачення знань учнів про драматичне мистецтво, про жанр балади, її автора та його твір.

Розвиток навичок: аналізу твору, роботи з довідковою літературою, за допомогою рольової гри відбувається знайомство з навичками та вміннями представників різних творчих професій.

 

Методичний коментар

На вивчення теми: Р. Л. Стівенсон. Баладі «Вересовий трунок» в чинній програмі зі світової літератури відведено годину. Проект виконується на протязі трьох годин (дві додаткові беруться з резервного часу).

Перший етап роботи - занурення в проект

Підготовча робота

Повідомлення про зміст та мету проекту

Випереджувальні завдання для груп учнів

Завдання 1. Розповісти про Шотландію і її боротьбу за свободу і незалежність.

Завдання  2. (Завдання 2 – 3 виконуються у вигляді міні-есе. Есе - це прозаїчний твір невеликого об'єму і вільної композиції, що містить індивідуальні враження, не претендує на вичерпне трактування предмету).

Поясніть зв’язок між шотландським характером і національними символами Шотландії – вереском і чортополохом.

Завдання 3. Знайдіть в біографії і характері Стівенсона пояснення тому, чому його залучила старовинна балада об вересовий меді

Завдання 4. (Для всіх). Познайомитися з текстом балади, повторить поняття «антитезу» з метою підготовки до коментування тексту твору.

Прослідкувати за використанням Стівенсоном антитези в творі. З’ясувати роль цього художнього прийому.

 

Урок №1

Тема: «Вересовий трунок» Стівенсона – героїчна балада. Уславлення в ній подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками. Фольклорні елементи в творі.

Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість Р. Л. Стівенсона; визначити фольклорні елементи в баладі; розвивати навички аналізу літературного твору, виразного читання; виховувати почуття патріотизму.

Обладнання: портрет Р. Л. Стівенсона, фото національних символів Шотландії, її краєвидів, мультиплікаційний фільм режисера І. Гурвіча «Вересовий трунок».

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. Оргмомент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Еврістична бесіда

  • Що вам вже відомо про життя та творчість Р. Л, Стівенсона?

  • Який твір ви вже прочитали?

  • Яке враження він справив на вас?

  • Що ви можете сказати про героїв «Острова скарбів»?

  • Чому навчає нас цей роман?

  • Які риси характеру Д. Хокінса вас приваблюють найбільше?

    (Бажана відповідь

    Герої Стівенсона, Д. Хокінс зокрема, люди сильні, мужні, вірні, готові взяти на себе відповідальність за наслідки своїх вчинків).

    ІІІ. Мотівация навчальної діяльності.

    Вчитель. Зізнайтеся, перше читання балади викликало у вас подив: дійсно, чи можна зрівняти вартість людського життя, яке лише починається, з вартістю секрету якогось кулінарного рецепту? У наше прагматичне століття більшість дасть відповідь: «Ні!» Ідея твору відноситься до духовної сфери людської діяльності. У зв'язку з цим виникають складні питанння: вмирати за рецепт здатні лише шотландці, вірніше пикти? Ми, які відмовляємося вмирати за рецепт, щось з цінностей духовних втратили або придбали? А, може, не в кулінарії справа?

    Завданням нашого уроку буде пошук відповідей на ці непрості питання.

    ІV. Робота над темою уроку

    1. Вступне слово вчителя

    Вчитель. Нашу розмову ми почнемо з розповіді про Шотландію – матір, що породила стійких, мужніх і нескорених воїнів.

    2. Повідомлення першої групи (демонструються краєвиди Шотландії)

    Шотландія протягом багатьох століть була вимушена боротися за свою незалежність і виживання. Шотландців намагалися поневолити англійці: їх хотіли лишить права самим вирішувати долю народу, їм забороняли слідувати національним традиціям, їх переслідували за гру на волинці – національному інструменті шотландців, з яким вони йшли в бій, їх землі віддавали під пасовища для англійських овець. Але цей народ витримав все. Він зберіг національну культуру, звичаї, - те, що відрізняє одну націю від іншої. Можливо, саме фанатична відданість країні і своїм традиціям допомогла цьому народові зберегтися.

    Вчитель. Традиції формуються в залежності від характеру народу, який їх створює. А вже потім впливають на формування характерів наступних поколінь. Зараз розмова піде про символи Шотландії, що відображають сутність шотландського характеру.

    3. Словникова робота

    Символ  – назва художніх прийомів, які грунтуються на переносному значенні (алегорія, метафора, уособлення. Наприклад, образи вовка і ягняти з байки розкривають поняття  свавілля, самодурства і беззахисності).

    4. Повідомлення 2 групи (демонструються фото шотландських національних символів).

    Символами країни часто стають зразки її рослинного світу: калина в Україні, берізка в Росії, сакура в Японії, верес і чортополох у Шотландії. Але, напевно, було б дуже примітивним таке пояснення: вибрали тому, що часто зустрічається. Кожен рослинний символ несе у собі відбиток характеру народу, якому належить. Зараз ми спробуємо пояснити свою точку зору.

    Верес

    Верес - вічнозелений кущ з безліччю дрібного листя. Квіти білі, червні, лиливо-рожеві. Наша гіпотеза, яка пояснює, чому квітка стала символом країни, така: 1. Верес – вічнозелений. Це символ життєвої стійкості. Шотландцям дісталася сувора земля – гори, майже позбавлені рослинності, суворий клімат і холодне море. У таких умовах виживали сильні; ці умови формували характер.

    Цей кущик невмирущий: їм вкриті величезні простори – вересові пустки. Це найпоширеніший пейзаж країни. Знищити цю рослину неможливо, як неможливо знищити шотландців.

    Квітка вересу – невелика, не відрізняється пишнотою і екзотичною красою. Верес такий же скромний і невибагливий, як народ Шотландії. Його краса не впадає в очі, вона вимагає уважного розгляду для того, щоб бути визнаною. Так за зовнішньою суворістю шотландців не відразу можна побачить їх багатостраждальну душу.

    У цієї рослини період цвітіння – довгий. Коли засихають нижні квіти на гілці, їм на зміну приходять інші – як зміна поколінь у людей: рід людській існує, хоча в різний час цей рід складають різні люди.

    Чортополох

    Чортополох – як це по-шотландски! Прекрасна квітка, якою не гребують бджоли, яка тішить око своїм ніжним ліловим кольором. А спробуй, зірви! Гострі колючки відразу охолоджують це поривання: милуйтеся здалека, навіщо знищувати красу! Шотландія прекрасна, але всім, хто хоче її знищити, вона дає відсіч.

    Чортополох також невибагливий, як і верес. Навіть ще більше: він не просить для себе пусток, полів і луків. Він готовий оселиться на узбіччі дороги, на кам'янистому грунті, під стіною замку. Зовсім як шотландець, який, вигнаний з рідної землі, приживався скрізь, куди б не занесла його доля.

    Чортополох безсмертний: навіть взимку продовжує стійко протистояти бурі і негоді. Він втрачає свою літню чарівність, але не втрачає своєї суті: він, як і раніше, небезпечний для тих, хто хоче його зламати, так само, як і  шотландський народ.

    Вчитель. Тепер ми маємо  уявлення про характер шотландського народу. Тепер поговоримо про окремого представника цього народу – письменника Роберта Л. Стівенсона.

    5. Повідомлення 3 групи(демонструється портрет письменника)

    Народився письменник в сім’ї, яка будувала маяки, не боялася споруджувати їх в найнебезпечніших місцях. На відміну від своїх родичів-чоловіків, Роберт часто хворав. Але в ньому сформувався могутній дух, що дозволяв протистояти хворобі. Він ніколи не визнавав себе хворим. За все своє коротке життя цей чоловік зробив більше, ніж інший здоровий! Для нього джерелом здоров’я була його творчість. Як для маленького народу пиктів їх вересовий мед.

    Кельти славилися в Європі своєю магією, умінням готувати чарівні напої. Одна народна шотландська легенда розповідала про напій з вересу, який повертав силу, енергію, бадьорість духу і давав силу воїнам-пиктам. Це був не просто кулінарний рецепт – це був стратегічний секрет виживання народу. Для Стівенсона стратегічним секретом виживання були робота, творчість і любов до людей.

    Вчитель. Отже, вересовий мед, якщо вірити фольклорній легенді, – напій, що допомагає вистояти в бою. Але я не думаю, що в цього символу лише одне тлумачення. Продовжимо наше дослідження.

    6. Демонстрація мультфільму «Вересовий трунок»

    Демонструється мультиплікаційний фільм режисера І. Гурвіча, створений на Творчому об’єднанні художньої мультиплікації київської кіностудії науково-популярних фільмів в 1974 році. Звучить текст балади у виконанні актора  А. Лаєвського.

    7. Словникова робота

Верес — вічнозелений низенький кущик із дуже дрібним і численним листям та лілово-рожевими квітками.

Трунок - тут у значенні«напій».

Бровар — майстер з виготовлення пива.

Васал — у середньовічній Європі феодал, який одержував від могутнішого феодала земельні ділянки й заступництво, за що виконував для нього ряд повинностей.

Нурт — те саме, що вир.

Буруни — навальні пінисті хвилі.

8. Аналіз тексту балади

А. Слово вчителя. Стівенсон, створюючи образи балади, наслідував фольклорні традиції: образи будуються за принципом антитези. Назвіть риси характеру героїв. (риси характеру записуються в зошит)

Король: володар шотландський безжальний, можновладець похмурий, «Жахались його вороги».

Старий: «Старий», «броварі малі», голос «немов горобчик цвірінькав».

Хлопчик «отрочих літ».

Б. Евристична бесіда

- На чиїй стороні симпатії автора?

- Чому автор дає такий непривабливий опис старого? (Аби підкреслити силу його духу на тлі фізичної немочі).

- Чому не описана детально зовнішність хлопчика, немає імен героїв? (Аби підкреслити типовість образів).

- Які риси протиставили в образі Короля і Старого.

Сила фізична короля

 

Слабкість і немічність старого;

Фізична сила Короля

Сила духу Старого

Грубість і жорстокість Короля

Мудрість і хитрість Старого

- Чим був секрет приготування напою для Старого?

(Святою таємницею).

Вчитель. Не потрібно пояснювати значення слова «свята». Це просто. Набагато складніше відповісти на питання: «Чому «свята»? Для цього повернемося до початку балади.

З вересу напій . У казанах його варили І пили всією сім'єю .

Для маленьких пиктов це був не лише продукт харчування: це був символ єдності, сім'ї, роду, нації, джерело їх духовної сили. Саме у цій  якості напій набував статусу святої таємниці, яку ворогові віддавати не можна.

Вчитель. Я знову хочу звернутися до членів першої групи. Дайте відповідь на питання:

- Чому Шотландія називається саме так (країна скоттов), якщо корінним її населенням були пикты?

9. Повідомлення першої групи

Вчені довели, що пикти були пращурами сучасних шотландців. Вони жили на південному заході Шотландії в VІ – ІХ століттях, були миролюбним народом маленького росту, якого завоювали войовничі скотти. Прагнення завойовників позбавити народ пиктов волелюбного духу стало причиною жорстокості з боку завойовників. Але пикти не зникли, а злилися з кельтськими племенами скоттів

- Чому ж у баладі Стівенсон «убив» останніх скоттів?

(Аби підсилити драматизм ситуації, підкреслити мужність, непохитність, силу духу і вірність країні. Дійсно, адже був інший вихід – повідати таємницю шотландському королеві – адже все одно ніхто не взнає. Тоді медовари зберегли життя хоча б до того моменту, поки самі скотти не навчилися б варить мед

Вчитель. Мабуть, саме тому старий пішов на хитрість, змусив скоттів убити хлопчика, щоб його син заради збереження свого життя не видав таємницю народу пиктів.

- Чи  варто було вмирати за кулінарний рецепт?

(Мова в баладі зовсім не про кулінарний рецепт, а про святу таємницю пиктів).

- Спробуйте сформулювати визначення словосполучення «свята таємниця» у дусі розуміння його героями балади.

(Це любов до рідної землі, прагнення завоювати і відстояти свободу для неї, можливо, пожертвувавши життям заради цією мети).

V. Систематизація та узагальнення вивченого

Узагальнююча бесіда з учнями

- Чи можете  ви сказати, що балада актуальна і сьогодні?

(Так! Адже почуття патріотизму, яке уславлюється в баладі, – початок могутності і незалежності держави.)

Прочитайте вислів Р. Л. Стівенсона:

Будемо в міру сил вчити народ радості. І пам’ятатимемо, що ці уроки повинні звучати бадьоро і натхненно, повинні зміцнювати в людях мужність.

- Сформулюйте ідею балади «Вересовий трунок».(Балада навчає мужності, нескореності, партіотизму).

  • Доведть, що баллада геро

    Вчитель. Свята таємниця, за яку померли пікти, була важливою для всіх часів, важлива і для нас, нинішніх. Лише той, хто готовий безкорисливо служить країні, може розраховувати на громадянство в сильній державі. Сила і могутність держави тримається на любові до батьківщини її громадян: іншого рецепту могутності країни людство ще не винайшло.

    Ось ми і відповіли на важке питання про кулінарний рецепт.

    Розмова про баладу ще не закінчена, тому

    VІ. Домашнє завдання: написати переказ балади, використавши для передачі змісту діалоги; індивідуальні завдання: знайти інформацію про сценарій та створення сценарію.

    VІІ. Підведення підсумків уроку

    Продовжить речення

  • Мене вразив вчинок старого тому, …

  • Я вважаю, що старий вчинив правильно (неправильно) тому, …

  • Якщо я писатиму сценарій фільму, головну увагу зверну на сцену … тому, …

     

    Другий етап проектної роботи – організація діяльності. Складається сценарій та розподіляються ролі в групах.

Категорія: Для вчителів | Додав: lenalena (10.02.2016)
Переглядів: 2737 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright Косогова Олена © 2024
uCoz