Неділя, 19.05.2024, 14:18
Вітаю Вас Гість | RSS

Косогова Олена Олександрівна

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Для вчителів

Розробка циклу уроків за проектною технологією. Р. Л.Стівенсон "Балада про вересовий напій. Уроки 2,3."

Урок 2

Тема: Розвиток мовлення. Пишемо сценарій вистави.

Мета: довідатися про сценарій та роль сценариста; розвивати письмове зв’язне мовлення, вміння обирати головне, оцінювати власні можливості та можливості інших і розподіляти в залежності від цього ролі в групі; вміння добирати потрібну інформацію та використовувати її в роботі над проектом; вміння співпрацювати, оцінювати результати роботи інших та власні.

Обладнання: текст твору

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Оргмомент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Репродуктивна бесіда з учнями

  • Назвіть драматичні твори, які вивчалисяу попередніх класах.

  • Що вам відомо про умовності п’єси?

  • Дайте визначення діалогу та монологу.

  • Розкажіть про ремарку та її роль у п’єсі

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

    Слово вчителя

    Сьогдняшній урок познайомить вас з дуже цікавою галуззю мистецтва – театром. Ми звикли бачить готовий продукт діяльності великого театрального колективу – спектакль. На уроці ми матимемо унікально можливість зазирнути за лаштунки театральної сцени і самі візьмемо участь у створенні спектаклю. Ми зможемо також глибше зрозуміти вчинки героїв, тому що в нас буде можливість перевтілитися в них.

    ІV. Вивчення нового матеріалу, застосування знань, вмінь та навичок

    1. Заслуховування повідомлень учнів (короткий зміст)

    Повідомлення 1.

    Що таке сценарій. Складові елементи сценарію.

    Сценарій – літературно-драматичний твір, написаний як основа для вистави, кіно, телефільма. Нагадує п’єсу і докладно описує кожну сцену та діалоги персонажів. Сценарист – той, хто пише сценарій.

    Елементи сценарію

    Існує чотири основних елементи сценарію:

    описова частина (ремарка або сценарна проза);

    діалог;

    закадровий голос;

    титри.

    Ремарка – помітка автора тексту, яка доповнює або уточнює деталі. Це втілення у слові безперервної дії сценарію. Сценарна ремарка повинна відповідати на запитання: де?; коли?; хто?; що здійсниться?; який зв’язок попередньої дії з наступною? Театральна ремарка дуже коротка, надає лише мінімум інформації, залишаючи акторам та режисеру простір для імпровізації. В той же час ремарка повинна не просто називає дію, а й допомогти її уявити.

    Ремарка не нумерується.

    Діалог – розмова двох або більше осіб. Це словесний обмін репліками між двома або більше співбесідниками. В процесі діалогу може бути з’ясоване погодження або непогодження співбесідників з питаннями, що обговорюються.

    Закадровий голос – голос учасника п’єси, який своїми репліками допомагає здійсненню безперервної дії , не виходячи на сцену.

    Титри бувають вступні, проміжні та заключні. У виставах зберегли значення вступні та заключні титри.

    Повідомлення 2.

    Як створюється сценарій.

    Етапи роботи:

  • Визначення теми і сюжету вистави;

  • Визначення проблеми вистави;

  • Визначення характерів головних героїв.

    Щоб утримати увагу глядача, сценарій повинен дотримуватися загальних правил, які враховують особливості глядацької психології (вік, інтереси тощо).

    П’єса складається з таких частин:

    Експозиція, в який глядач знайомиться з головним героєм або героями;

    Зав’язка – в якій герой або герої стають учасниками драматичної ситуації, яка веде до ускладнень;

    Основна дія, де розкривається зміст ускладнення;

    Кульмінація, яка є найвищою точкою розвитку дії;

    Розв’язка, після якої дія закінчується.

    2. Переказ змісту балади з визначенням елементів композиції і читанням створених вдома діалогів.

    Попередня бесіда

  • Що лежить в основі п’єси? (дія)

  • Як здійснюватиметься перехід до наступного елементу композиції? (за допомогою ремарок)

  • Як можна передати зміст подій? (через діалоги та монологи)

     

    Орієнтовний план переказу з пропозиціями щодо змісту сценарію

     

Елемент композиції

Зміст епізоду (переказ)

Діалог або монолог, що пропонується для сценарію

Експозиція

Розповідається про вересовий трунок, який варили пикти під час свого щасливого, вільного життя, про жорстокого шотландського короля, військо якого знищило маленький народ, про верес, який знов квітне на горбах.

 

Варіанти: монолог автора про вересовий трунок та пиктів-броварів;

діалог воїнів з війська шотландського короля;

діалог-спогади двох пиктів, що залишилися живими;

закадровий голос.

Зав’язка

Король, який бачить вересові горби, задає запитання  оточуючим: «Чом з вересу трунку не п’ю?"

Варіанти: монолог короля; діалог короля та придворних.

Основна дія

Знайдені двоє броварів, якім король наказує відкрити таємницю вересового трунку. Прохання Старого вислухати його. Несподіване прохання старого броваря.

Варіанти: діалог між Королем та Старим

Кульмінація

Смерть хлопця

Репліка

Розв’язка

Пояснення броваря, чому він наказав вбити сина і відмова відкрити таємницю.

Варіанти: діалог між королем та Старим;

діалог між придворними або воїнами;

закадровий голос.

 

3. Попередній розподіл на групи для роботи в проекті «Спектакль».

4. Робота груп над створенням сценарію.

5. Анкетування після закінчення роботи

  • Хто з членів групи активніше за всіх працював над створенням сценарію?

  • Хто з членів групи вніс найбільше пропозицій щодо змісту діалогів та монологів?

  • Хто краще за всіх розібрався в тому, як створювати сценарії?

  • Хто з членів групи був найпереконливішим?

  • Кого б ви назвали лідером групи?

  • Хто працювати заважав, поводився некоректно, не прислухався до думки більшості?

    6. Зміна складу груп за результатами анкетування

    (Виділяється група сценаристів серед тих, хто активніше за всіх працював над створенням сценарію, краще за всіх розібрався в тому, як сценарій створюється, і вніс більше за всіх пропозицій щодо змісту;

    ті, хто були найпереконливіші, ті, кого назвали лідерами, складають групу претендентів на роль режисера, який обирається шляхом голосування.

    Ті, хто не прислухався до думки інших, отримають від учителя завдання, які не потребують роботи в колективі, хоча у подальшій роботі з ними вчитель залучатиме цих дітей і до колективної праці).

    7. Робота сценаристів над кінцевим варіантом сценарію. (Розглядаються усі пропозиції груп. В той же час решта класу шляхом таємного голосування обирає виконавців ролей в спектаклі, суфлерів, костюмерів, декораторів, працівників сцени (вони відповідають за зміну декорацій та звукове оформлення), яких пропонує вчитель, який визначає завдання для них після обрання. Подальша робота відбувається під керівництвом обраного режисера).

    Можливий варіант сценарію

    Вересовий трунок

    Міні-спектакль

    Вступні титри

    Діючи особи та виконавці

     

    Король шотландський - …

    Придворний - …

    Васал короля - …

    Старий - …

    Хлопець отрочих літ - …

    Перший воїн - …

    Другий воїн - …

    Почт короля - …, …, …

     

    На сцені розмовляють два воїни-скотти. Позаду них – вересові горби.

     

    Перший воїн. Скільки квітів і бджіл на них!

    Другий воїн. Кажуть, що ці маленькі пикти з вересового квіту варили якийсь чарівний трунок.

    Перший воїн. Так, чув. Міцніший аніж вино і солодший за мед.

    (стук копит)

    Другий воїн. Король!

     

    З’являється король в оточенні почту.

     

    Придворний. Ми знищили до ноги усіх пиктів, Володарю.

    Король. Я гнав їх, неначе ланей по вересових горбах.

    Придворний. Жахаються тебе вороги.

    Король. Ти бачиш навколо верес?

    Придворний. Так, Володарю.

    Король. Я Володар вересового краю - Чом з вересу трунку не п'ю?

     

    На сцені з’являється королівський васал.

     

    Королівський васал. В розколині між камінням двох броварів я знайшов. Батько старий і син, хлопець отрочих літ.Король. Вони зварять мені трунок!

     

    Король та його васали стоять біля скелі. За нею – море. Навпроти групи короля – пикти – батько та син. (плескіт морських хвиль)

     

    Король. Старий, ти сина й себе порятуєш, лиш тайну трунку відкрий.

    Старий.  Два слова лише, володарю, тобі сказати дозволь! Старість життя цінує. Щоб жити, я все зроблю і тайну трунку відкрию.

    Васал короля. Який малий! І розмовляє, немов горобчик цвірінькає.

     

    Замовкає під похмурим поглядом короля.

    Старий. Відкрив би тобі таємницю, боюся лише синка. Смерть його не лякає, життя не цінує він. Не смію я честь продавати, як в очі дивиться син. Зв'яжіть його міцно, владарю, і киньте в кипучі нурти, і я таємницю відкрию, що клявся повік берегти.

    Король подає знак воїнам, які зв’язують хлопця і несуть за скелю. Через мить – крик. Старий опускає голову, але через мить гордо випростується.

    Старий. Тепер я останній пикт на землі. Владарю, казав я правду: від сина чекав біди. Не вірив у мужність хлопця, який ще не мав бороди. Мене ж не злякає тортура. Смерть мені не страшна, і вересового трунку зі мною помре таїна!

    Заключні титри

    Сценаристи - …, …, …, …

    Режисер - …

    Суфлер - …

    Працівники сцени - …, …, …

    Костюмери . …

    Декоратори - …

    V. Домашнє завдання: підготувати презентацію проекту – спектакль. Кожен виконує свою роль. Вчитель призначає день консультації (якщо потрібна), репетиції.

    VІ. Підведення підсумків уроку

    Рефлексія

  • На уроці я дізнався нового…

  • Найбільш мені сподобалася працювати над …

  • Епізод уроку, який сподобався мені найбільше, це - …

  • З тих професій, які потрібні для постановки спектаклю, я б обрав …

     

    Третій етап проектної роботи - здійснення діяльності – відбувається в позаурочний час під керівництвом вчителя (репетиція або консультація).

     

    Четвертий етап проектної роботи – презентація проекту. Цей урок бажано провести разом з паралельним класом: потрібні глядачі та незалежні експерти.

     

    Урок 3.

    Тема: Презентація проекту «Спектакль»

    Мета: навчати презентувати проект та вирішувати поставлену проблему: продемонструвати своє ставлення до подій твору через акторську гру за самостійно створеним сценарієм спектаклю; застосовувати набуті знання, вміння та навички; розвивати виразне читання, акторські здібності, вміння триматися перед аудиторією; виховувати почуття відповідальності, толерантності, почуття прекрасного.

    Обладнання: текст сценарію, елементи костюмів, елементи декорацій

    Тип уроку: застосування знань, вмінь та навичок.

    Хід уроку

    І. Оргмомент

    ІІ. Актуалізація опорних знань.

    Повторення правил проведення презентації, оцінювання та самооцінювання.

    ІІІ. Застосування знань, вмінь та навичок

    1. Вибори шляхом голосування незалежних експертів

    2. Презентація проекту «Спектакль»

    3. Захист проекту (запитання глядачів та членів експертної групи до виконавців проекту)

    4. Самооцінювання

     

    План самооцінки проекту

  • Чи вирішено проблему, яка лягла в основу проекту?

  • Чи досягли мети проекту? (повністю, частково, не досягли. Чому?)

  • Чи задоволені презентацією проекту і своїм виступом?

  • Які труднощі ти зустріли і як їх подолали (не подолали)?

  • Порівняй готовий продукт з тим, який очікувався.

  • Назвіть нові знання і вміння, які ви здобули під час роботи над проектом.

  • Назвіть оцінку, яку ви поставите собі.

    5. Оцінювання експертною групою

     

    План оцінки проекту експертами

  • Важливість теми проекту;

  • самостійність роботи над проектом;

  • актуальність теми проекту

  • оригінальність рішення проблеми;

  • використання засобів наочності, технічних засобів під час презентації;

  • глибина дослідження проблеми;

  • оригінальність запропонованих рішень;

  • переконливість відповідей на питання під час захисту;

  • артистизм і виразність виступу;

  • якість виконання продукту.

    ІV. Підведення підсумків уроку

    Рефлексія

  • Якщо мені ще раз доведеться взяти участь у подібному проекті, я б хотів бути …

  • В мене з’явилося бажання більше дізнатися про …

  • Я вважаю, що після спільної праці стосунки між учнями в класі покращилися, (погіршилися). (потрібне підкреслити)

    V. Домашнє завдання: повторити ознаки балади, знайти застосування прийому антитези в баладі «Вересовий трунок»; підготувати повідомлення: «Фольклорні мотиви в баладі «Вересовий трунок»; підготувати міні-твір-роздум: «Моє ставлення до поведінки старого пикта».

Категорія: Для вчителів | Додав: lenalena (10.02.2016)
Переглядів: 1126 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright Косогова Олена © 2024
uCoz